måndag, januari 21, 2008

Småkakornas återkomst?

Vid jul bakas det ju en massa småkakor, så även i Myckelgensjö år 2007 och med resultat enligt nedan. Jag tycker att det är väldigt trevligt med småkakor, men det är kakor som oftast bara fikas hemmavid. Jag menar, hur många gånger köper man småkakor på ett café egentligen? Sedan är nog det flesta av oss här rätt så förtjusta i stora mumsiga kakor med mycket choklad eller annat "klet" :) Eftersom småkakor verkar vara hemmakakor så är det kanske dags att vi träffas och fikar lite mer hemma hos varandra :) Kanske ett riktigt kafferep? Iaf, nu tänkte jag ge småkakorna lite upprättelse och först ut är...


...Ökensand
ca 50st enligt receptet...

Ugn: 175 grader
Ingredienser:
200 g smör/margarin
2 dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
1 tsk hjorthornsalt el 2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
Bryn matfettet och låt det kallna. Rör smör, socker, vaniljsocker och hjorthornsalt/bakpulver pösigt. I med mjöl och arbeta ihop degen. Forma kakor med två teskedar och lägg dem på en plåt. Gör en skåra i kakorna med skeden. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min, låt kallna på plåten.

Nedan kommer en liten teaser inför framtiden -
kakor som även verkar passa de kungliga ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

När jag var liten gjorde min mormor VÄRLDENS godaste ökensand! Min absoluta favoritsmåkaka! Tyvärr har inte min mamma lyckats lika bra, jag brukade kalla dem för ökensten istället :) Själv har jag aldrig försökt, men mamma det kanske är dags att du får en chans till! Snälla?

Mungbönorna sa...

Ja, det är ju GIVET! Kafferep alltså! Vi gör varsin sort kakor så är ju saken biff :-) Har hört rykten om att Stina är en jäkel på schackrutor ;-)
/Maraja

Anonym sa...

Hej Marielle!
Cia's mom speaking.
Det där receptet är identiskt med det min mamma och jag har brukat göra. Tyvärr, som Cia säger så blir mina STENhårda men fortfarande goda. och så brukar jag lata bort det där pillga med mandeln.
Jag tror receptet kommer från en smörreklam från femtitalet och jag kan fortfarande se det framför mig. Det sitter i mammas receptpärm fortfarande...

Marielle sa...

Hej mamma Cia :) Vad roligt med lite besök! Kul med kuriosan om smörreklamen :)receptet finns numera även i "sju sorters kakor". Mina blev rätt så spröda, men jag fick kämpa lite med dem och knåda om och "värma upp" degen igen eftersom jag ställde in den i kylen ett tag. Men det kanske var ett smart drag trots allt då :)
Välkommen tillbaka Eva - det kanske blir läge för ett gästbloggarinlägg?