måndag, januari 21, 2008

Sälens Högfjällshotell

Större delen av förra veckan spenderade jag på Sälens Högfjällshotell. Jag var iofs där på jobb och konferens, men det som förutom en massa andra häftiga upplevelser gör att jag kommer minnas hotellet är maten! Helt underbar mat. För oss som var där mellan lördag och torsdag innebar det restaurangmat hela veckan.

Det var en blandad kompott mellan kött och fisk och kyckling och vi hann med hela tre stycken trerättersmiddagar. Förutom väldigt välkomponerade middagar ska det ges en stor eloge till someliern som lyckats matcha maten med väldigt bra vin!

Trots att jag förhåller mig aningens avståndstagande till mat som indikerar att det tidigare haft fyra ben och gått omkring i gröngräset måste jag säga att min absoluta favorit på hela veckan var de spare ribs vi fick till lunch på onsdagen, jättejättejättegoda! Och om jag får nämna en liten grej till älskade jag knäckebrödet de serverade till lunchen från Pyramidbageriet i Dala-Järna.

Min rekommendation till alla skidåkare i området är att titta in på åtminstone en måltid, för det är det värt. Och om man inte har lust med det kan man iallafall ta sig en tur till våffelstugan och sitta i mysiga sittgrupper och serveras våfflor med grädde och sylt och kaffe ur gamla kopparkannor.

1 kommentar:

Marielle sa...

Jag måste bara säga att jag såg ett inslag om han som äger pyramidbageriet - det var i helgen men kommer inte ihåg var... Lördag fm tror jag... Iaf - han berättade om när han kom till Sverige (är från Egypten ursprungligen), hur han började baka och sälja bröd genom att knacka dörr. Första omgången köpte han ingredienser för 400kr och sålde bröd för totalt 3500kr. Han visade även hur de ger brödet extra smak - med flis som eldas bredvid på något sätt. Lite kul :) De exporterar tydligen nåt otroligt också :) En liten parantes bara :D