onsdag, januari 02, 2008

Hallonpannacotta

Mycket, mycket, mycket god dessert med lagom blandning av sött och friskt!

4 portioner

Hallon
½ dl hallonsaft
½ dl vatten
½ dl gelésocker

100 g vit choklad
3 dl grädde
1 dl gelésocker

Lägg hallon i botten på 4 glas.

Koka upp saft, vatten och socker. Fördela saften över hallonen. Ställ i kylskåp för att stelna.

Lägg choklad, grädde och socker i en kastrull och smält på svag värme. Låt därefter koka i ½ minut. Ställ åt sidan för att svalna. Fördela därefter blandningen på gelén. Ställ hallonpannacottan i kylskåp till serveringen.

Väldigt enkelt att göra och blir både snyggt och gott! I originalreceptet serverade man i champagneglas, men i brist på sådana, blev det dessa. Tilläggas bör också att det är dansukker som står för receptet och att det är deras gelésocker multi som har använts. Kan ej garantera något med annat slags socker alltså, men det bör väl kunna fungera ändå...


8 kommentarer:

E-S sa...

Wow! Din kamera är gooood! Snyggast bild hittills! Tvåa kommer brietårtan!

Och gott ser det ut! Mmm... Önskar jag hade firat nyår med er ;)

Anonym sa...

Haha, vad kul att du tycker det :) Själv är jag inte särskilt nöjd... Jag ska ta mig mera tid sen och försöka sätta mig in i hur allt fungerar!

FridaChristina sa...

Låter väldigt smarrigt det här! Men hur är det med saften, ska den vara koncentrerad eller utspädd? Vilken slags saft brukar du använda?
kram

Cia sa...

Det var faktiskt en bra fråga :) Jag tror att jag själv har funderat på det här när jag gjort efterrätten, men jag minns tyvärr inte hur jag valde att göra. Rent spontant skulle jag säga att jag skulle använda koncentrat för att jag vill att det ska smaka mycket.

Härifrån kommer receptet från början: http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=38&ProductPage=1&ProductID=952&GroupID=32. Och visst ser det lite svagt ut där? Jag tror de har spätt ut saften. Men som sagt, jag skulle kört på koncentrat. Jag tror att det är mest en smaksak, man kan ju späda ut den lite om man inte vill att det ska bli för starkt.

Lycka till! Den är fruktansvärt god!

FridaChristina sa...

tjoho.. nu har vi gett oss på ett försök! De blev koncentrerad saft, dock hemmagjord å den är ganska mild i sig. Får hoppas att de smakar lika gott som de ser ut ikväll!

kram å gott nytt!

Cia sa...

Spännande! Jag hoppas jag får se hur det blir till slut :) Gott nytt år!

Frida sa...

Det blev inte alls lika fint på nyår som på bilden här, men gott var det! Fick dock till det andra gången då de serverades i coctailglas, men det fick jag tyvärr ingen bild på ;) Om du vill ta en kik på min splash-version får du kika in på bloggen! ;) kram

Annika Karlbom sa...

Låter jättegott, och snygg bild. Jag skall ta och testa detta på nyårsafton.