söndag, december 09, 2007

Pepparkaksmuffins

Jag hittade ett recept på DagensMuffin som jag, Tilde och Theo gav oss i kast med att testa en lördagkväll i december... I originalreceptet görs en ädelostfrosting - men den här varianten kändes mer barnvänlig. Goda blev de i alla fall!


Källa: Coop
100 g smör eller margarin
2 1/2 dl brun farin eller råsocker
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk kanel,
1 tsk malda kryddnejlikor,
1 tsk ingefära,
(eller så gör man det enkelt för sig och köper färdiga pepparkakskryddor - funkade jättebra)
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 225°C.
Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Använd gärna matberedare. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfil eller filmjölk och mjölet blandat med kryddor och bikarbonat eller bakpulver. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen 10-12 min.
Gör nedanstående frosting medan muffinsen kallnar.

Frosting:
100 g creamcheese
25 g smör
2-3 dl florsocker
1-2 tsk vaniljsocker
Ca 100 g smält mörk choklad, eller 2 msk kakao, eller choklad + kakao.

Lägg i osten, smöret, vaniljsockret och chokladen i en bunke och vispa med elvisp. Jag använde mig av den på Chokladfestivalen dyrt inhandlade pepparkakschokladen :) Tillsätt sedan lite florsocker åt gången tills du får en jämn och fin smet. När muffinsarna är klara låt dem svalna och spritsa/klicka sedan ut frostingen.

Muffinsarna går att frysas med frostingen så länge de inte är i frysen för länge.
Mmmmm.....

Inga kommentarer: