tisdag, september 11, 2007

Rågsiktsbröd

Bagerskan Marielle har varit igång ikväll och har åstadkommit lite blandade modeller av rågsiktsbröd. Väntar just nu på att bröden ska kallna så jag kan frysa in dem och gå och lägga mig och tänkte därför passa på att dela med mig av receptet - som för övrigt hittades på Willys påse med ett innehåll av 2kg rågsikt. Det är inget litet bak man ställer till med, jag fick ut 30 ordentliga tekakor och 4 bullar (orkade inte hålla på med hålkakegrejen och sen blev det bullar när jag inte orkade banka ut degen längre) så vill man bara ha lite så kan man halvera receptet. Men - brödet blev i alla fall riktigt gott och rekommenderas. Mina modifieringar står med kursiv stil.

Ursprungsreceptet för 10 hålkakor lyder som följer:
2 msk smör, margarin eller olja
1 l mjölk
(1-1½ dl sirap) - jag skippade paranteserna och öste på med sirap.
2 ½ l rågsikt
5 dl vetemjöl - byttes i mitt recept ut mot 3 dl grahams + 2dl vete
100 g jäst - 50g vanlig + 50g för söta degar
2 tsk salt
1 msk stött fänkål - fanns tyvärr inte i min kryddhylla men det gick bra ändå.

How to do it:
Smula jästen, värm mjölk+sirap+fett till 37 grader och slå över jästen. Tillsätt rågsikt, det mesta av övrigt mjöl, salt och kryddor. Arbeta degen smidig och låt den jäsa till dubbel storlek, ca 30-40 min. Knåda degen smidig på mjölat bakbord och arbeta in resten av mjölet. Dela degen i 10 delar och kavla ut runda ca 2 cm tjocka kakor - eller kavla ut degen som bulldeg och ta ut tekakor med lämpligt mått. En stor tekopp fick rycka in hos mig och jag struntade därmed även i hålandet som kommer härnäst. :) Ta ut ett hål i mitten med kakring eller ett glas och nagga med en gaffel. Jäs 30 min under bakduk. Grädda bröden 12-15 min i 225 grader och låt dem kallna på galler under bakduk. Jag brukar tycka att det är gott att pensla bröden med lite sirapsvatten, då får de en mjukare skorpa och en söt god smak.

Jag befinner mig nu alltså i den sista fasen och börjar bli lite trött - så ni som vill ha en bild får vänta till en annan dag. Enjoy med ost och ett glas mjölk :)

Inga kommentarer: