lördag, september 08, 2007

Stockholm




Jag har flyttat till Stockholm och blivit nittionia som pappa brukar säga.... Inte riktigt hundra alltså...

Eftersom jag är ny i staden tänkte jag efterlysa tips på trevliga ställen att besöka. Mat, fika, mys i första hand, men andra tips tages också tacksamt emot :)

Det finns en bok jag hade tänkt att införskaffa så småningom, eller få i present kanske :), kommer inte exakt ihåg vad den heter, men Stockholms bästa kaféer, chocolaterier och restaurnager kan eventuellt vara en bra gissning...
Till dess får ni gärna överösa mig med tips, gärna med adress och länk till karta också. Mitt värdelösa lokalsinne passar inte i en stor stad, men jag har iallafall lärt mig åt vilket håll Söder ligger nu :)

8 kommentarer:

Maria sa...

Har du varit på Vetekatten än??! De som har världens SÖTASTE (även till utseende) bakelser och jättemysig miljö *åh suck* Dit ska jag efter chokladmässan...

Ann-Louise sa...

Café Copacobana vid Hornstull Strand har helt grymma mackor! Min favorit är "bönan"- en stor grillad smörgås med hemmagjord bönpasta, saltgurka, solrosfrön, tomater och sallad. Stämningen är välkomnande och lugnt med en varm, färgglad inredning. Caféet ligger precis ovanför Street och under tiden som du fikar kan du blicka ut över Liljeholm.

Anonym sa...

Ja vetekatten är kanoners :) min kusin har jobbat där. och om paret Sundberg/Wireskog är sugen på snuskigt god thaimat i en miljö som får en att tro att man nästan befinner sig i thailand så ska de bege sig till Koh Phangan på skånegatan, söder. Oh my good så god mat! Som btw har blivit bästa krog i sthlm för nått år sen ... http://www.alltomstockholm.se/Profil.aspx?EntityID=860922

Anonym sa...

jo, så vill jag utfärda en varning! Gå inte till London som ligger på drottninggatan. Det är visserlgien bara ett sketet snuskigt hamburgerhak men syster sara fick salmonella av deras jävla kycklingburgare! Fy fan

Marielle sa...

Här får du något att bita i Cia! Xoko - det kan ju inte vara annat än fantastiskt...

Xoko är ett/en café/restaurang/konditori/dessertbistro. Det ligger tydligen på Rörstrandsgatan 15 och drivs av Magnus Johansson, som för övrigt är en av "grundarna" av Chokladfestivalen... Det bara måste vara värt ett besök...

http://www.xoko.se/

Frukostflingan sa...

Välkommen till storstan, det är bara att ge sig ut på en tur och testa olika ställen, för det finns så många i alla stadsdelar!

Anonym sa...

Tyvärr är jag helt ensam i helgen så jag har ingen att fika med. Eller så är det inte tyvärr utan en möjlighet :) Jag kanske ska ta en heldag med en fika varannan timme och sitta och läsa tidningar och böcker däremellan :) Det kanske vore nåt. Jag ska fundera på det.

Vetekatten har jag inte varit till än, men jag har för mig att jag varit där när jag var yngre.

Xoko har jag hört talas om, men inte heller tagit mig till.

Angående att ge sig ut och testa finns det två nackdelar med det. 1. Jag har inte råd att testa mig fram :) Jag vill ha det bästa på en gång! 2. Jag kommer garanterat att gå vilse och därmed är min blogg-(och mat)karriär över....

Anonym sa...

Kafé Valand på Surbrunnsgatan 48 i Vasastan!
Murrig 50-tals café noir-inredning som man aldrig ändrat en endaste detalj i (stället hyrs ut ibland till filminspelningar mm pga den unika miljön). Innehavarna är nästan 80 år, bakar allt själva - inget halvfabrikat där inte.

Skynda dit, man vet inte hur länge de orkar fortsätta...testa äppelkakan, eller de hemgjorda biskvierna, eller stans bästa pepparkakor...och ännu ett tips - gå inte dit på onsdagar för då jobbar inte ägarna utan en annan lite mindre charmig dam...