onsdag, augusti 08, 2007

Fransk Chokladtårta

Efter en del funderingar fram och tillbaka under dagen tog jag ändå beslutet att lägga upp receptet på den "tårta" vi mumsade på hemma hos mig. Anledningen till detta var smakbiten jag tog när jag kom hem från jobbet dagen efter - jag vet att det är onyttigt och förkastligt att äta kakor innan maten men jag var så sugen - och då steg omdömet genast. När den var nybakad tyckte jag att den var lite tråkig, alldeles för torr och inte alls som jag förväntat mig - men till följande hade den satt sig mer och kladdat till sig lagom. Nästan precis som man vill att den ska vara :)
Så, här kommer originalreceptet som jag hittade på
matinfo.se!

Ingredienser

150 g Ädel Bakmargarin - eller smör
175 g Mörk blockchoklad
3 Ägg
2 dl Socker
1 dl Vetemjöl
1 msk Vaniljsocker
1 msk Snabbkaffepulver
80 g Valnötter; hackade

Glasyr
1 dl Ädel visp

100 g Mörk blockchoklad
9 Valnötter; fina

Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet i en kastrull på låg värme. Tillsätt chokladen i småbitar och låt smälta under omrörning. Tag kastrullen från värmen och låt blandningen svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt chokladsmeten och vetemjölet blandat med vaniljsocker, kaffepulver och hackade valnötter. Rör till en jämn smet. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbarkant, diameter ca 23 cm, smörj och bröa den. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter, kakan ska vara lite kladdig i mitten. Låt kakan vila några minuter innan den försiktigt lossas från kanterna. Låt kakan svalna. Värm Ädel Vispen och lägg i chokladen i mindre bitar och smält den under omrörning. Låt chokladen svalna lite innan den bredes på kakan och runtom hela tårtan. Garnera med valnötter. Ställ tårtan att stelna i kylen. Bjud Ädel Visp till.

Tyvärr fick mina gäster inga valnötter på tårtan men istället åt vi grädde och glassen Cookie Dough från den lovprisade leverantören Ben & Jerry's - gott det med! Vid sidan om allt detta drack vi kaffe och mumsade i oss lite drottningkaka. I sann mungböneanda snackades det även en del skit, trots att två herrar närvarade!

1 kommentar:

Kristina Eriksson sa...

Chokladtårta är alltid väldigt gott, den här måste jag pröva.