torsdag, augusti 09, 2007

Mineralvatten



Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska säga... Jag hör till dem som tycker att det är väldigt onödigt att vi i Sverige häver i oss mineralvatten när vi har turen att ha så gott och bra kranvatten. Gammal fältbiolog som jag är måste jag också säga att det är ett slöseri på resurser att tappa och frakta vatten som lika gärna kan fås i köket.

Visserligen säger forskare att man stärker benstommen om man dricker mineralvatten varje dag, och OM man nu ska göra det kan jag tycka att en Sodastream är ett bättre alternativ. Men för den som är lite mer pryltokig och lite rikare har jag hittat ett annat (onödigt?) alternativ.

www.sparklingwater.se

Det här är en mineralvattenkran som fungerar som en Sodastream. Det är helt enkelt en kolsyretub kopplad till en kran med vanligt vatten. Jag är fortfarande tveksam till nödvändigheten med det här, men det kanske kan passa någon som är storkonsument...

I Sundsvall kan man slå till för ett antal tusenlappar på K-Rauta, annars finns en internetshop på hemsidan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vatten - som förpackas i flaskor är resursslöseri fick jag lära mig av TV4. Och tänk - efter det försöker jag undvika. För det är ju ändå så logiskt...vi har rent vatten i kranarna som smakar alldeles förträffligt.
Sen kom jag att tänka på när jag var i Paris förra sommaren. Hur varmt som helst och mycket vatten dracks det. Alla flaskor kastades i vanliga papperskorgar för att man inte hade något återvinningssystem för plastflaskorna.
Idag kommer jag att länka till er. Hoppas det är ok.

Anonym sa...

Ja hörni, vi borde fan va glad för vattnet vi har hemma. I Sydney luktar kranvattnet klor och gissa om det då smakar gott .. Nä. Så här stor konsumeras det köpes-vatten! och en annan liten sak. Hemma har vi ungefär 3789 olika sorter av mineralvatten, här finns det typ naturell... Saknar Loka citron :(