lördag, maj 05, 2007

Kola & Chokladpaj

Här kommer årets kaloribomb... Men riiiiiiiiiiiktigt gott var det :D
Vi gjorde pajen hemma i Myckelgensjö under valborg - och den gick hem hos nästan alla. Enda kritiken var att den var så mäktig. Receptet är för 8 pers, men tro mig - den räcker nog nästan till det dubbla...

Botten:
60 g smör
½ dl florsocker med chokladsmak (vi tog vanligt och duttade i lite kakao istället)
4 dl krossade chokladcookies

Smält smör + florsocker i en kastrull, blanda i kaksmulorna. Tryck ut i en form med löstagbar botten och låt stelna i kyl. Vi ökade på mängden för att få lite tjockare botten, det var lite svårt att få det att täcka allt i en "normalstor" form...

Kolalager:
4 dl söt, kondenserad mjölk (en liten burk är ca 3,5 dl...)
75 g smör
½ dl strösocker

Blanda den kondenserade mjölken, smör och socker i en kastrull och värm på svag värme tills allt är smält. Koka upp och koka tills blandningen tjocknat, ca 6 min. Låt svalna något och innan du häller det i formen. Ställ i kyl så det stelnar lite. Om man inte har tillräckligt med kondenserad mjölk så kan man fixa det själv :) ta mjölk eller grädde och tillsätt lite socker - vi tog brun farin - och reducera tills det tjocknat och gulnat.

Chokladlager:
200 g mörk choklad
1 ½ dl vispgrädde
40 g smör
2 msk mörkt muscovadoråsocker (brun farin funkade också bra)

Bryt chokladen i bitar och blanda med grädde, råsocker och smör. Värm tills allt smält. Låt svalna lite innan det hälls över kolalagret. Ställ i kyl.

Allt som fattas nu är alltså lite tillbehör, vi spritsade lite grädde på och pyntade med hjortron. Till så hade vi lite mer grädde och hjortron + syrliga hallon. Glass funkar säkert också bra. Det blir som sagt riktigt mäktigt så ta det försiktigt så det inte blir för jobbigt - jag hävdar att bären och kaffet blev min räddning.
Varsågoda och lyxa till det nu!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vart har ni hittat det här receptet? Jag har haft ett liknande och tappat bort det, och jag är osäker på om det är samma. Det låter faktiskt väldigt likt, men jag skulle ändå gärna vilja veta var ni har hittat det. :)

Marielle sa...

Hej Jessika!
Om jag inte missminner mig så hittade jag receptet i någon slags almanacka från Dansukker som låg och samlade damm hemma hos min mamma... Hittade igen receptet på hemsidan, kola- och chokladtårta hette den visst egentligen. Kolla in adressen nedan så kan du ju jämföra om bilden ser ut som den du gjort! Goooood är den iaf :)

http://
web.dansukker.com/Default.aspx?ID=38&ProductPage=1&ProductID=1818&GroupID=64