lördag, maj 05, 2007

Grovt mörkt frukostbröd

She's back!!!
Jag vet att jag varit dålig på att visa sann blogganda men nu ska jag skärpa mig igen - lovar ;)

Tänkte iaf gå ut hårt med ett recept på ett jättegott bröd - som är grovt men riktigt saftigt. Det är min brödbakande bror som har delat med sig av receptet som han i sin tur har fått på en kursgård (återkommer med det rätta ursprunget vid senare tillfälle).

Iaf så behöver man det här!
2,5 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1,5 dl rågsikt
1,3 dl rågkross
1 dl solroskärnor
0,5 dl vetekli
0,5 dl havregryn
0,5 dl linfrö

1,5 tsk salt
1 msk bikarbonat

5 dl fil
1,3 dl lingon
1 dl mörk brödsirap

Sen så gör man så här!
Enligt bror är det enklast om man blandar alla torra ingredienser för sig och fil+sirap+lingon för sig, då är det lättare att få jämn smak. Allt ska sedan blandas ihop till en smet och hällas i en smord brödform (avlång). Grädda sedan i varmluftsugn: 165 grader, eller i vanlig ugn: 180 grader i ca 60min.

Låter enkelt va? Det är det tydligen också :) Gott blir det iaf!
/Marielle

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej tjejen! Härligt att se att du är tillbaka :)