torsdag, december 07, 2006

Pepparkaketips




När som pepparkakebagarn
bakar pepparkakor tar han
ner från skåpet största grytan
och ett kilo margarin.
Det ska smältas, inte brynas
så när bubblor börjar synas
ska man blanda margarinet
med ett kilo ljust farin.

Uti grytan margarinet
rörs tillsammans med farinet
åtta äggulor och sedan drygt
ett kilo vetemjöl
Sist en tesked peppar strör man
ner i grytan och sen rör man,
sedan hälles hela degen
på ett bakbord utan söl.





Japp! Bakat har jag gjort ikväll! Jag var dock inte lika duktig som pepparkakebagarn, utan jag köpte faktiskt degen! Det tycker jag är väldigt smidigt och gör bakandet snabbt och lätt! Det brukar dessutom vara bättre kvalité på degen och denna (Skogaholms) var väldigt lätt att baka med, fastnade eller kladdade inte alls... Min pepparkaksrekommendation för i år! Hela pepparkaksstämningen blir ju ännu bättre om man även har några mysiga pepparkaksformar, årets favoriter är bokmärkesänglar i två olika storlekar.

Om ni står i valet och kvalet om degen kan ni ta en titt på Aftonbladets pepparkaksdegtest från 1999

1 kommentar:

Mungbönorna sa...

Ååhh, den där plåten ser ju helt himmelsk ut!
//Maria