lördag, augusti 21, 2010

Näthandel

Idag har jag testat att handla mat på http://www.mathem.se/!

Det här med att handla mat på nätet är något jag funderat länge på, det verkar ju så smidigt att sitta hemma och klicka och sen få allting hemkört till dörren. Speciellt när man som jag inte har en bil, då blir det drygt att släpa hem kassar från affären... Och när man (som jag) är urkass på att planera och veckohandla, och därför blir stående i affären trött och hungrig varje dag efter jobbet... då är det här en superhjälp!

På mathem.se finns många möjligheter, faktiskt nästan oändligt många. Du kan leta fram ett recept, anpassa antalet personer det ska räcka till och sedan direkt klicka ner allting som behövs i din varukorg. Du har även möjlighet att köpa färdiga matkassar som Monika Ahlberg komponerat ihop eller så kan du köpa en färdig påse med blandad frukt. Frukt som är så tungt att bära, skönt att få hemkört =)

Du kan spara inköpslistor eller handla i "snabbköpet". I snabbköpet skriver du i fritext det du vill ha, klickar på en knapp och vips så finns varorna i din korg.





Jag valde att handla vara för vara, och satt länge i godan ro och bläddrade, sökte, valde. La till varor, ångrade mig, tog bort varor och la till en annan. Det är en väldigt lättmanövrerad sida, jag kunde hoppa fram och tillbaka, gå till kassan och sedan ändra mig i sista sekund och göra ett varubyte utan att det blev något krångel.

En sak som säkert de flesta funderar över när det gäller mathandel på nätet är priset... Jag har allmänt dålig priskoll på varor känner jag, men visst ligger nog priserna lite högre på nätet. Är man en barnfamilj så tror jag att man kan ta den extra kostnaden för att spara tid och energi och kunna göra roligare saker än att åka och handla. Det borde vara guld värt. För andra kanske det inte känns lika motiverat. Något som jag reagerade på var att mathem.se är tydliga på att fraktkostnaden per order är 85 kr, men när man sen handlat klart och går till kassan framkommer det att det tillkommer en expeditionskostnad på 95 kr utöver frakten. Handlar man för mer än 500 kr slipper man den extra debiteringen, men jag tycker nog att det skulle framgå tydligare INNAN man handlar att den här avgiften finns.

Valen av leveranstider är generösa och själv valde jag leverans mellan 19-21. Jag har valt några frysvaror och lite mer ömtåliga varor för att testa kvalitén vid leveransen. Jag ser fram emot resultatet av min lilla shoppingstund i soffan!

Inga kommentarer: