lördag, mars 20, 2010

Langos

Jag får cravings. Hela tiden. Efter väldigt många olika saker. Langos är en sådan sak. I somras kom jag på den lysande idén att köpa säsongskort på Gröna Lund för att få mitt behov stillat under säsongen iallafall. Jag har gått dit enbart för att köpa langos. Man brukar också kunna få det serverat under diverse festivaler och dylikt. Men jag är ju inte så festivalig av mig så antingen får man lita till goda vänner eller vara utan.

Tidigare i vintras kollade jag läget i matkategorin på det informationsrika men något tvivelaktiga forumet Flashback. Här stod mest om hur många som inte visste vad langos var, men också hur samma personer tog sig för att laga det för att det lät så gott. Här någonstans bestämde jag mig för att om de kan så kan jag med.

Jag googlade fram ett bra recept, det blev ICAs, och sen satte vi igång. Vi friterade i den stora pastakastrullen, givetvis utan fläkten påslagen då detta innebär en större brandfara. Det var ungefär som med pannkakor, de första exemplaren är mest övning. Men sedan blev de sådär perfekt gyllengula.

Jag gjorde ett vitlökssmör, med mycket av båda delarna. Det ska drypa om brödet när man har brett det medan det fortfarande är varmt. Man kan ju ha nästan vad man vill till, men vi valde gräddfil, rödlök, stenbitsrom och räkor.

Bilden är dålig, men man kan kanske få den rätta känslan iallafall.


Langos

25 g jäst
3 dl vatten
1 stor kokt potatis
1 tsk salt
ca 7 dl vetemjöl special
1 dl mjöl samt till utbakning

5 dl olja till fritering


Rör ut jästen i ljummet vatten och blanda med riven potatis, salt och mjöl. Arbeta till en slät blank, ganska lös deg som får jäsa 35-40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Arbeta in lite mer mjöl och dela degen i 16 bitar. Kavla ut dem till ovaler, ca 15 cm långa. Låt dem jäsa ca 10 min på väl mjölat bakplåtspapper.

Häll 3-4 cm olja i en tjockbottnad panna och låt den bli het. Prova med en liten bit vitt bröd. Fritera langosbröden, ett och ett, i oljan någon minut på var sida tills färgen är gyllengul.

Lägg upp dem på galler eller hushållspapper.

Inga kommentarer: