torsdag, januari 14, 2010

Silviakaka

Inspirerad av Kalasgott gjorde jag förra veckan inte mindre än 2 stycken Silviakakor. Jag brukar vanligtvis göra dem i sockerkaksform, men det visade sig vara mycket enklare och smidigare i långpanna.


Första gången blev det helt perfekt! Om syftet inte var att bjuda mina gäster hade jag ätit hela själv. Andra gången blev det inte riktigt lika bra, vilket berodde på att jag glömde 2 dl vätska... Men det fungerade som en lite mer robust kaka också!

Silviakaka

4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 dl vatten

Glasyr
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 äggula
kokosflingor

Vispa ägg och socker fluffigt. Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll i vattnet och rör smeten slät. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd ugnsplåt (Jag använde smörad och bröad ugnsform). Grädda i 175 grader 25-30 minuter.

Låt kakan svalna och börja sedan på glasyren.

I en kastrull, smält smöret tillsammans med sockret och vaniljsockret. Vispa försiktigt ned äggulan och bred genast ut den ljumma glasyren över kakan. Avsluta med att strö över rikligt med kokos (eller flagad mandel).

Receptet är kopierat rakt av från Kalasgott.

Inga kommentarer: