lördag, december 19, 2009

Julsmörgås

Jag firade jul i Eksjö första gången 2005. Men oavsett om jag varit där på själva julafton eller inte har jag varit där i anslutning till julen varje år. Den första julen fick jag smaka en julsmörgås på konditoriet på nedervåningen och har varje år därefter försökt tjata mig till en till. Men det har gått dåligt. Det har varit stängt, de har varit slut eller det är nästan nyår. Förra året lyckades jag få själva brödet med lussebullsformen. Men det är ju inte det jag är ute efter. Jag vill ha helheten!


I år tjuvstartade vi lite och var där redan på andra advent och gick på julmarknad. Då fanns det julsmörgåsar i massor och jag fick efter flera års väntan prova en till. Precis som med semlorna är julmat inget jag vanligtvis äter i mängder. Fisken är det jag föredrar på julbordet. Men när det finns i julsmörgåsarna från Lennarts Konditori har jag absolut inga problem med att äta varesig köttbullar med rödbetssallad eller skinka. De två i kombination med sill och ägg i en form av det mest klassiska julbakverket av alla är en fantastiskt lyckad kombo och jag är lite förvånad över att jag aldrig sett någon annan med samma idé.


1 kommentar:

E-S sa...

Vad skulle jag inte ge för att få smaka en sån där! Är definitivt en fröjd för ögat och verkar dessutom vara en fröjd för gommen. En lisa för själen som man brukar säga, helt enkelt!