söndag, november 15, 2009

Grekland del II - at last!

Det är ju faktiskt så att det är ytterligare en böna, förutom Cia, som har besökt den grekiska övärlden under året. (Det är bara det att jag varit så seg med att få upp bilderna i inlägget - my apologies...)

Men, lagom till novemberslaskets topp kommer en somrig påminnelse om varmare breddgrader. Familjen Sundin stannade i alla fall till på Kreta i juli/augusti - och mer bestämt Agia Marina som ligger på Chaniakusten. Området bjöd på en fantastisk miljö - och en för mig oväntat stenig sådan!

Under veckan passerade vi otaliga mängder med olivlundar (ser ni dem på bilden ovanför?), citronträd, apelsinträdgårdar, vindruvor på alla möjliga ställen, fikonträd, granatäpplen - och åt meloner som smakade otroligt gott!

Dessutom ska det tilläggas att den mest populära ölen på ön, Mythos, inte var särskilt dum den heller.


Jag håller däremot med Cia om vinerna, en del av de lokala var ganska blaskiga - men samtidigt kanske det är avsikten för de var väldigt lättdruckna :)


Kreta bjöd på många goda saker, framförallt en fantastisk olivolja som var otroligt len och inte kändes fet på något sätt. Trots att grönsakerna badade i olja kändes de inte oljiga utan drog bara åt sig den goda smaken. Angående olivolja fick jag även lära mig en sak (det är säkert ingen nyhet för många) men nu vet även jag att jag ska hitta oljans "acidity" och att den helst ska ligga mellan 0,3 och 0,6 för att få en så fin olja som möjligt.

Sammantaget var det en mycket trevlig vecka med god mat och hyfsat gott vin. Gyros - me like a lot. Mixed grill - bring it on! Moussaka är ju sjukt gott även det, men en av favoritmiddagarna under veckan bestod av en fantastiskt god kleftiko (lamm). MMMM!

Men, en "note to self" - jag är fortfarande inte så förtjust i vinbladsdolmar... I övrigt infann sig även en viss besvikelse hos Marielle Mungböna... Jag saknade faktiskt lite sting och hade förväntat mig mer intressanta kryddor i maten... Jag ska inte säga att jag tänkte så vid alla måltider - men vid fler tillfällen än förväntat önskade jag att kocken dubblat kryddosen. Och, det här som ni ser nedan gör ju faktiskt inte saken bättre... Tyvärr kryllar det ju av dem och jag hatar verkligen sånt - helst de som är superskabbiga...


I alla fall - när jag öppnade resväskan vid hemkomsten hade jag också fått med mig lite ätbara (och icke ätbara) saker hem. Detta för att kunna återuppleva Kreta på hemmaplan, men jag återvänder gärna någon gång för att äta mer tzatziki, souvlaki, kleftiko och gyros.


  • Honung var en stolthet även på Kreta och i min väska återfanns en honung smaksatt med "flowers and pine", en andra med timjan och en tredje med massa valnötter. Ska bli mycket spännande att testa. Blir säkert supergott med lite ost...

  • En flaska kretensiskt vin - Minos Palace (Knossos kanske är ett lite mer känt namn...)

  • En kryddmix för souvlaki + en för moussaka.

  • En burk gröna kretensiska oliver fyllda med vitlök - mmmm!

  • Ett stycke flaska med kretensisk olivolja av kvalitét fin.

  • Tapenad gjord på soltorkade tomater och fetaost - oh yeah!

  • Halvas med choklad. (Hoppas innerligt på att den är godare än den med mandel)

  • Och avlutningsvis - en kokbok med traditionella grekiska recept!

Så, vi kanske ska ta och ge oss i kast med en grekisk afton på riktigt någon gång framöver? Någon böna intresserad?


Förutom oliv- apelsinlundar kryllade det ju så klart även av katter - och när en utsvulten stackare försiktigt smög sig in i hotellrummet föll vi till föga och bjöd den på en brakmåltid. Penny serverade den stackaren lite vita bönor och korv. Yummy!




En sista bild + reflektion bjuder jag också på...


"Home made raki" bjöds det frikostigt på - det serverades dessutom med stolthet, särskilt om det var restaurangägaren själv, hans farbror eller någon annan tomte de kunde nämna vid namn som stått för tillverkningen. Och - det fanns så klart att köpa billigt... Eller vad sägs om 5 euro för en flaska dåligt hembränt med lite honung i och 2,50 för en blank?

Jag behöver kanske inte påpeka att det inte följde med något sådant rävgift hem... Huga.


Tror nog att det får räcka så. Nu har jag tagit upp tillräckligt med utrymme för idag ;) Snart kommer dock ett inlägg om den tillverkning som skett på västergatan under helgen.

Inga kommentarer: