söndag, augusti 02, 2009

Karpathos

Ett av målen med vår semester till Karpathos var att vi skulle ha det lugnt och skönt och äta en massa god mat. Båda målen infriades och vi har ätit fantastiskt god mat nästan hela tiden. Just nu när jag skriver det här är jag väldigt hungrig och skulle kunna tänka mig att äta både det ena och det andra som vi blivit serverade.

Den speciella Karpathoskorven som det står om i alla svenska guider, men som reseledarna på ön aldrig hört talas om. Den smakade lite rökt och var helt okej, men inget underverk som mycket av det andra vi ätit.

Grekisk baklava var inte riktigt min grej. Har inte ätit så mycket baklava överhuvudtaget iochförsig, men det här var alldeles för sött och jag var glad att man serverade vatten till alla desserter så det gick att svälja ner...

Karpathos är kända för att tillverka egen honung och jag köpte med mig två lokalt producerade burkar när vi besökte byn Olymbos som syns i bakgrunden. Den till vänster är helt vanlig honung och är tillverkad under de två senaste veckorna. Den till höger är smaksatt med timjan och det ska tydligen vara jättegott! Jag provsmakade litegrann av båda och är mycket nöjd.

Det här är Loukoumades som vi blev serverade till efterrätt i Olymbos. Servitrisen kunde inte riktigt förklara för mig vad det var förutom att det var "honungsbollar". Friterad pannkakssmet påminde det iallafall om och det var vansinnigt gott med honung och kanel strödd ovanpå.

Makarounes till vänster är också en lokal rätt. Det är hemmagjord pasta som blandas med en ost jag inte minns vad den heter och stekt lök. Väldigt enkelt men väldigt gott. Kombineras också med massor av smält smör. Helt i min smak. Den grekiska salladen till höger känner ni igen. Det blev några sådana under veckan också.

Chips med oregano verkar vara grekernas grej. Fanns i många olika märken. Tyckte inte det var en hit dock...

Vin från ön. Var inte alltid jättegott, men man vande sig ganska snabbt.

Det här tyckte jag var en helt logisk lunch på stranden när man var varm och behövde salt.


Saganaki. Friterad ost som var mycket mycket mycket gott. Kvalitén varierade lite från restaurang till restaurang. Den här var den bästa.

Gyros i pita och souvlaki i pita. Mycket bra lunch för 2 euro styck. Souvlaki åt vi fler kvällar. En som var riktigt dålig och en som var riktigt bra. Det var på en restaurang uppe i bergen där ingen pratade engelska. Det blev ett intressant besök...

En av de stora triumferna med resan var att min andra hälft som alltid vägrat oliver började älska det och vi har suttit på terassen varje kväll och druckit martini och ätit kalamataoliver. Tanten på hörnet sålde på lösvikt och en stor burk kostade aldrig mer än 15 spänn.

Förutom honung köpte jag med mig kryddor till souvlaki och fetaost hem, får återskapa lite semesterkänsla under hösten. Det blev även en påse havssalt från ön. En flaska Retsina slank också med i bagaget.

4 kommentarer:

E-S sa...

Åh, jag har verkligen tröttat ut min omgivning med tjat om grekisk mat den sista tiden. Det här inlägget kommer garanterat resultera i att jag försöker äta upp kudden i sömnen i natt, medan jag drömmer om fetaost, souvlaki och fula, men säkert väldigt goda korvar!

Cia sa...

Men du ska ju frossa i massa kinesiska hundar och gräshoppor nu ju :) Ha en trevlig resa! Ta många foton!

Marielle sa...

Hej hopp! Ska ta och fylla på grektemat med en Kretarecension snart också. Honung blev det även för mig + en del annat gott ;)

I Nadjas kök sa...

Känner igen så mycket av det du skriver om Grekland. Jag håller med det bästa som jag åt var också Gyros och Souvlaki och naturligtvis deras goda Tzatziki som är så mycket krämigare än den här hemma. Baklava ÄR jättesöt och de från Balkan gillar det, de flesta av deras bakelser är alldeles för söta för min smak också.

Vilket som, hoppas du hade det gott och härligt i Grekland. Dina bilder fick mig att längta dit.

MVH
Nadja