onsdag, november 25, 2009

Pyssel på Västergatan

För någon vecka sedan skrev jag att jag skulle återkomma med bilder på vad jag pysslat med på sistone - så här kommer det. Jag jobbar så klart även på att försöka testa lite nya recept att dela med mig av inom kort - men eftersom jag har varit lite upptagen med att pimpa några av mina saker tillhörande köket så har den biten fått vänta lite. Men snart kommer något - jag lovar. (Såg något om pepparkaksgrottor - kan vara så att jag måste kika lite närmare på det receptet inom kort).


I alla fall. Min fd ganska tråkia gröna bricka är tack vare lite vit färg och hederligt decoupage nu redo för lite mysigare kafferep (ja, jag var faktiskt tvungen att köpa några gamla fina koppar också) och detsamma gäller mitt nygamla egenknåpade kakfat. :) Så, om någon kommer förbi (kanske redan under helgen? ;) ) så lovar jag att fylla på kaffekopparna med kaffe (eller te) och kakfatet med kakor :)




Bricka före...



...och bricka efter.











Och så kakfatet före...





...och kakfatet efter sin limbehandling.







På kakfatet:

  • Ninas söta kryddskorpor (mycket goda - rekommenderas!)
  • Tinells cookies - som kanske får ett inlägg snart
  • Ballerina pepparkaka - sött men gott enligt mig!


På bilden slängde jag också in en flaska med den Äppeldricka med kanel och ingefära som jag kokade ihop härom veckan. Recept ur Aftonbladets Härligt Hemma Nr 34/09.


3 liter saft kokas enligt följande:

4 kg äpplen
2 liter vatten
6 dl råsocker per liter avrunnen saft
3 kanelstänger
5 cm färsk skalad ingefära i bitar
1 krm Natriumbensoat per liter avrunnen saft


Skölj och skär äpplena i bitar. Låt skal och kärnhus vara kvar. Koka tillsammans med vattnet och kryddorna på svag värme under lock i 15 min. Häll över i en silduk och låt självrinna. Mät volymen och häll tillbaka i grytan. Tillsätt socker och låt koka på svag värme i 10 in. Tillsätt sedan natriumbensoat utblandat i lite i av saften. Om man ska frysa saften behövs ingen natriumbensoat. Häll upp drickan på varma och väl rengjorda flaskor, förvara kallt.


Ha, det blev visst ett recept ändå!

1 kommentar:

Unknown sa...

På med kannan, bönan! =)