lördag, oktober 24, 2009

Trattkantarellsoppan med modifikation




För drygt en månad sedan la jag ut ett recept på trattkantarellsoppa. För ett tag sedan provade jag soppan och den var så fantastiskt god att jag knappt kunnat sluta tänka på den! Var tvungen att göra den häromdagen igen. Jag gjorde dock några ändringar i receptet och vill därför gärna dela med mig av dessa så att fler får chansen att äta himmelskt god soppa. Så jag lägger in receptet igen och skriver mina ändringar i parentes efteråt.

Läs mer här.
Trattkantarellsoppa (6 portioner)


90 g torkade trattkantareller (motsvarar ca 2½ liter färska)
2-3 msk smör
6 msk vetemjöl
7 dl avrunnet svampspad
8 dl vatten
3 grönsaksbuljongtärningar
1½ msk tomatpuré
50 g ädelost  (Jag hade i mindre av ädelosten (ca 10 g) och lade dessutom till kanske en sådär 100 g Philadelphiaost istället. Den gjorde soppan krämig och kraftig.)
3 dl créme fraiche (Jag använde mig av ca 3 dl grädde istället för creme fraiche.)
2 tsk pressad citron (Citronen skippade jag helt andra gången jag gjorde soppan. Jag fann den totalt onödig då den gav en ganska sur eftersmak.)
Finhackad persilja
Gör så här:
Grovkrossa den torkade svampen med handen. Häll över så mycket vatten att svampen är helt täckt och låt den ligga i blöt i minst en timme. Låt den rinna av i ett durkslag. Spara blötläggningsspadet. Värm svampspadet, vattnet och buljongtärningarna i en kastrull. Smält smöret i en stekpanna och stek svampen på svag värme i 5 - 10 minuter. Lägg över svampen i en stor kastrull. Pudra över mjölet och rör om väl. Tillsätt buljongen, lite i taget, under omrörning. Smaksätt med tomatpuré och ädelost och låt soppan koka ca. 10 minuter. Tillsätt créme fraiche (grädde och philadelphiaost om du gör som jag) och citronsaft (skippar du om du vill ha en gräddigare smak) och smaka av kryddningen. (Jag mixade min soppa grovt för att få en jämnare konsistens.) Strö över hackad persilja strax före servering.

2 kommentarer:

Marielle sa...

Hmm... Undra som flundra om det får bli trattkantarellsoppa till middag idag...? Måste ändå baka upp lite mjölk så det blir kanske lite bröd till också :)

Marielle sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.