onsdag, mars 18, 2009

Tortillachips

Enkelt snacks som jag hittade hos Linn Larsson och som medtogs till den Cocktailkväll som ägde rum i Sunkan tidigare i vinter. Gillade dem starkt - även om det var lite svårt att få fröna att fastna...

Jaja, enkelt var det i alla fall och så här gör man enligt upphovsmakaren!

ca 24 st
2 tortillabröd
2 msk olivolja i din favoritsmak - eller lite mer
2 msk sesamfrö - ös på bara
1 tsk flingsalt - eller lagom :)

Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bröden med olja. Klipp i små tårtbitar, ungefär 12 st per bröd. Lägg på plåt med bakplåtspapper och strö sesamfrö över. Avsluta med flingsalt. Rosta 5-10 minuter högt upp i ugnen tills de har fått en gyllene färg. Servera genast!

(Chipsen efter en kväll i väskan på Oscar + en promenad hem...
Så de satt väl hyfsat ändå - trots mitt gnäll)

Jag testade att göra en egen variant av chiliolja, hackade lite röd chili och stötte i mortel - gick bra och snabbt och det blev lite extra riv i de bitarna. Övriga tips från coachen är vitlök-, citron- eller basilikolja och det blir säkert gott det med :)

Eftersom jag också gillar dip så gjorde jag som så att jag tog lite yoghurt, hackade i lite soltorkade tomater + lite olja från den burken och smulade i lite fetaost. Nice tyckte jag iaf :D

Inga kommentarer: