onsdag, oktober 08, 2008

18 svenska kulinariska rariteter

Det borde vara uppenbart att trots att människor i min bekantskapskrets redan äger den här boken, måste jag också ha den. Jag satsade på pocket, billigt och bra!


Massor med listor finns det under en hel del olika kategorier. En av dessa behandlar svenska kulinariteter och listas som nedan:

  • Smörgåsbord
  • Nubbe
    Lutfisk
  • Åkerbär
  • Inlagd sill och strömming
  • Kräftor
  • Gravad lax
  • Isterband
  • Hårdost
  • Knäckebröd
  • Lingon
  • Tunnbröd
  • Ärtsoppa & punsch
  • Tjälknöl
  • Fläderblom
  • Semla
  • Surströmming
  • Rökt leverkorv

Jag blir hungrig bara jag ser listan och det mesta är ju faktiskt gott, med några undantag. Det finns också några exempel jag inte har provat på, men det här ger mig kanske anledning att göra det. I samma kategori fast i andra listor återfinns sådant som hjärntacos och att mörk choklad är det nyttigaste livsmedlet i världen. 

Inga kommentarer: