tisdag, juli 22, 2008

Jordgubbs- och rabarbermarmelad

Lite jordgubbar som är på upphällningen? Rabarber fulla ladugårdsväggen?
Gör sylt eller marmelad på dem tillsammans!

Jag fick ett ryck förra veckan och gjorde lite marmelad på härligheterna.

Min vana trogen är jag usel på att följa recept och eftersom jordgubbarna var ganska få så blandade jag lite och improviserade mer. Egentligen rekommenderar jag att man kollar upp ett eget recept, till exempel det här eller det här - men det är ju inte så himla svårt. Bär/frukt, socker (ev syltsocker), lite citron, kanske en vaniljstång och möjligtvis lite certo fruktpektin.

Jag hade ca ½ l jordgubbar och lika mycket rabarber, hackat i mindre bitar. Eventuellt skulle det kunnat vara ännu mer rabarber, men jag gillar ju när det är lite surt. Det hela kokades ca 10 min, lite pressad citron åkte ner tillsammans med ett par dl socker (det kanske blev 6 dl till slut). Det fick koka ordentligt några minuter och sedan skummades det hela av och lagom mycket certo hälldes i (mängder för olika bär finns angivet på flaskan). Det blev några små marmeladburkar (barnmatsburkar) som nu vilar i kylen.

Svårare än så var det inte - och det var riktigt gott på ett kex med lite camembert. :)

2 kommentarer:

Cia sa...

Jag gjorde också rabarber- och jordgubbsmarmelad för nåt år sen... Trodde att jag hade skrivit om det, men det kan nog ha varit före bloggens tid :) Jättegott är det! Jag har nog faktiskt några burkar kvar någonstans...

Daniel Roos sa...

Det här såg riktigt trevligt och sommrigt ut. Hoppas din sommar varit bta mvh Daniel