tisdag, mars 18, 2008

Kebabpaj

Det var ett bra tag sedan vi hade en gästbloggare nu så därför är det en ära för mig att få presentera med det femhundrade
inlägget(!!) : Andreas! Trots förvirringen angående om detta är en taco- eller kebabpaj är den riktigt god och absolut värd att prova!




"Jag har försökt börja blogga två gånger i mitt liv, två gånger har jag
misslyckats. Så när jag nu fick chansen att skriva ett inlägg på en blogg som
faktiskt har läsare är det inte utan en aning stolthet som jag försöker skriva
ihop något som skulle kunna liknas vid ett recept på en tacopaj.

Receptet kommer från en gammal granne till familjen och blev snabbt en standardrätt i min familj.

Till pajen behöver man:

1 sats pajdeg av valfri typ

400-500 gram Nötfärs
1 påse Tacokrydda

5-6 Tomater
Pepperoni
2 dl Crème fraiche
Majonnäs
Vitpeppar

Jag brukar börja med att göra pajdegen några timmar innan resten av pajen skall fixas. Mitt pajdegsrecepet ser ut som följande:
1,5 dl Grahamsmjöl
1,5 dl Vetemjöl
1 dl Mjölk
0,5 dl Flytande margarin
1 tsk Bakpulver
Salt

Sedan blandar man givetvis allt i en bunke och tillsätter ytterligare lite mjöl tills det blivit en pajdegsklump i botten av bunken och sedan låter man degen vila några timmar i kylskåpet.

Sätt ugnen på 200-250 grader och smörj en form i vilken du trycker ut din pajdeg, grädda pajskalet i ugnen till dess att det är färdigt. Under tiden pajskalet gräddas steker du upp köttfärsen enligt beskrivningen på paketet med tacokrydda. Dessutom hackar du dina tomater och pepperoni och blandar dem med Crème fraichen och lite vitpeppar.

När pajskalet är färdiggräddat fyller man det med den stekta köttfärsen. Vidare lägger man Crème Fraiche-röran ovanpå köttfärsen. Servera genast!

Personligen tycker jag att pajen är bäst dagen efter när den har stått i kylskåpet över natten och man värmer den i mikrovågsugnen. Dels går det då att skära den som en
paj och dels så smakar det helt enkelt mycket bättre dagen efter."

Inga kommentarer: