onsdag, januari 23, 2008

Pepparkaksruta med färskost utan lingon


Jag har varit riktigt sugen på någon slags mjuk kaka ett tag, och idag kom jag mig äntligen för att försöka skapa en. Och med det menar jag hitta ett bra recept.

Kakan blev riktigt riktigt god och var inte särskilt svår att sno ihop... däremot! Är hela kakan just nu en enda stor katastrof. Jag hade den inne i ugnen säkert 20 minuter mer än enligt receptet, men den inre delen är fortfarande helt kladdig. Glasyren är klumpig och ful, men god som attan så vem bryr sig?

Pepparkaksruta med färskost & lingon

ca 30 rutor
200 g smör
4 dl strösocker
4 ägg
3 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 msk pepparkakskrydda
2 tsk bikarbonat
Glasyr
125 g Philadelphiaost
50 g smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl frysta lingon eller hallon till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker pösigt. Rör ner ett ägg åt gången. Tillsätt gräddfilen. Blanda samman mjöl, pepparkakskryddan och bikarbonatet, och rör sedan ihop allt till en jämn smet. Lägg bakplåtspapper i en ugnsplåt med höga kanter och häll i smeten. Grädda i 30 minuter. Rör samman alla ingredienser till glasyren utom lingonen. Låt kakan svalna och bred sedan glasyren över den. Skär upp kakan i rutor och strö över lingon eller hallon.

Om jag nu ska felsöka min misslyckade kaka kan dessa variabler ha spelat roll:
  1. Jag använde inte en långpanna, utan en annan ugnssäker form som inte är lika stor
  2. Jag hade inget bikarbonat utan använde bakpulver vilket jag fick lära mig idag ska tas 1,5 ggr mängden bikarbonat.
  3. Jag använde Coops färskost istället för philadelphia...
  4. Ärligt talat, ingen aning. Kakan var iallafall hur god som helst så jag rekommenderar er andra att försöka själva!

Receptet kommer från Cecilias fikastunder som är en väldigt mysig bok!

2 kommentarer:

E-S sa...

Jag gissar på nr. 1. Kan vara avgörande för konsistensen det där med storleken...

Viktoria sa...

Jag gissar nog också på ettan (men jag är inte så mycket att lita på vad det gäller kakor). Ville bara säga att min mormor gör en rulltårta med samma ingredienser och den är mycket god!