måndag, juli 16, 2007

Jordgubbstårta


Eftersom jordgubbar är gott och jag inte ätit särskilt mycket av dem den här sommaren kändes det läge för en jordgubbstårta! Just den här har ungefär tusen olika namn, men jag tycker inte om någon av dem och nöjer mig med jordgubbstårta...

Rör mjukt 1 dl strösocker, 125 g smör och 2 äggulor. Blanda i 0,75dl mjölk, 2 tsk bakpulver och 1½ dl vetemjöl.
Bred ut på smörat papper i långpanna.
Vispa 2 äggvitor hårt tillsammans med 1½ dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker.

Bred över smen och strö över flagad mandel.

Grädda på 175 grader i ungefär 20 minuter.

Hur man gör sen är frivilligt. Antingen gör man en flerbottnad eller en enkel tårta. Väljer man en enkel brer man helt enkelt ut grädde ovanpå tårtbotten och dekorerar med färska jordgubbar. Om man vill göra flera delar man botten på hälften och har på grädde och jordgubbar och topp armed den andra delen. Egentligen spelar det ingen roll, för hur man än gör blir tårtan sjuukt god! Och enkel att göra som bara den!

1 kommentar:

E-S sa...

Nu har jag gjort den här. Mycket god! Den blev hemskt uppskattad av alla berörda parter ;) Hoppade dock över mandeln på grund av allergi, men det funkade utmärkt ändå! Hittade ett liknande recept på Expressen och där hade man även färsk mynta i grädden. Såg mycket trevligt ut. Ingenting jag testade dock.