onsdag, juli 11, 2007

"Jag går och fiskar.."



Ett tips till alla fattiga studenter (och till er som är uttråkade i det icke-somriga vädret som har dominerat senaste tiden) åk och fiska! Trots mygg, maskar och kyla, är det faktiskt riktigt trevligt.

Själv lyckades jag inte få någon firre på kroken men min bättre hälft lyckades dra upp tre stycken, vilket betydde att det blev färsk fisk till middag :) Jag har sådan tur att Andreas klarar av att rensa dem, något som jag har svårt för..

Vi kom fram till att vi skulle tillaga dem i folie i ugnen för att få en liten känsla av att de var grillade över öppen eld. Vi fyllde dem med en trevlig röra beståeende av lök, färsk basilika, citron samt en klick smör, och poff in i ugnen. Till detta kokade vi potatis, gjorde sallad och toppade det hela med pricksås (även kallad romsås bland vissa). Det är kanske en av de lättaste såser man kan åstakomma: lika delar creme fraiche och gräddfil, röd rom och vitlök efter behag. Man kan även tillsätta dill eller gräslök om man vill det. Det blev en mycket god middag efter en härlig dag vid sjön :)

/Marie

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju det jag säger! Man MÅSTE äta fisk på sommaren! Själv åt jag lax idag, med prickig sås :) Dock en annan variant än din...