onsdag, juni 06, 2007

Frusen cheesecake med limesmak

Så här i tider av skolavslutningar, nationaldag och liknande kan jag passa på att tipsa om den här efterrätten. Jag gjorde den häromdagen till Mungbönornas afternoon tea.

Det här behöver du:

Till bottnen:
8 (125 g) Digestivekex
25 g smält smör
1 msk farinsocker

(Jag skulle nästan kunna tänka mig en dubbling av det som ska vara i botten. Med det här receptet blev bottnen för tunn för min smak. Så nästa gång gör jag helt klart mer botten.)

Till fyllningen:
200 g (1 stor ask) Philadelphiaost
1 dl socker
3 äggulor
2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
Skal och saft av 2 limefrukter
3 äggvitor

(2 limefrukter skulle lika gärna kunna vara 1. Limesmaken tog nästan över lite för mycket.)

Så här gör du:

Krossa kexen till smulor och blanda med farinsocker. Tillsätt det smälta smöret och rör ihop. Tryck ut i en form med löstagbar kant och ställ kallt.

Vispa ost, socker och äggulor tillsammans i en skål. Sedan vispar du grädde och florsocker i en annan skål. Blanda detta med ostblandningen och riv sedan limeskal och pressa limejuice som du blandar i ost- och gräddblandningen. Vispa äggvitorna för sig tills det blir ett hårt skum, vänd försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen över den kalla bottnen. Frys i minst 4 timmar. Ta fram formen ca en halvtimme innan servering.

Frukt och bär passar väldigt fint till, gärna jordgubbar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad är detta? Har uppsatsen stigit dig åt huvudet? Särskrivningspolisens siren säger: tut-tut ;-)
/M

Anonym sa...

Jag måste försvara mig med ett tillfälligt hjärnsläpp. I mitt huvud stavas engelska ord isär och svenska ord ihop. Ska genast åtgärdas... :(

Anonym sa...

jag reagerade också på det där först, men sen tänkte jag likt e-s att det ska särskrivas eftersom det är ett engelskt ord...