onsdag, januari 24, 2007

Ostfrallor

Liksom Sofia tycker jag mycket om ostfrallor, men jag är inte riktigt lika nyttig som hon är... Jag bakade imorse och det blev väldigt gott, nästan det enda jag brukar baka som blir bra :) Perfekt att frysa in och ha att ta fram och värma till frukost eller mellanmål eller bara när man är sugen.



ca 30st, 225 - 250 grader
50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl

Jäs i två omgångar, efter blandning i bunke och efter utbakning på plåt, ca 30 min vardera

Jag brukar pensla med ägg och garnera med ost och flingsalt, men receptet rekommenderar även vallmofrö och sesamfrö.

Jag använder alltid torrjäst och flytande margarin, blir precis lika bra!

Smörgåskrasse är absolut världens godast pålägg och det passar HUR bra som helst till bröden! Rekommenderas!

Cia

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh dina lät mkt godare än mina!