onsdag, januari 24, 2007

Löksoppa


Det här är världens godast löksoppa och den passar alldeles utmärkt nu när det är kallt ute!

4 port
6 gula lökar
2-3 msk margarin eller smör
2 msk vetemjöl
1 l buljong
1 lagerblad
1 tsk timjan
½ tsk vitpeppar
ev ca 1 dl vitt vin
chilipeppar

Skala och skär lökarna i tunna skivor. Fräs dem guldgula i fettet. Strö över mjölet och rör om. Späd med buljongen och tillsätt kryddorna. Koka under lock på svag värme ca 15 minuter. Smaksätt eventuellt med vitt vin eller/och chilipeppar.

Jag tycker ju om när det smakar lite mer så jag brukar ha i ganska mycket cayennepeppar

Det går jättebra att frysa in i portioner och ta fram och värma, bra som matlåda i skolan kanske?

070131: uppdatering: Jag glömde berätta att receptet är mammas, vet inte riktigt var hon har fått det från däremot, och att om man har tillgång till ugnssäkra portionsformar kan man gratinera soppan med brödkrutonger och ost ett tag i ugnen.

Cia

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm, jag måste nog kommentera mig själv här och konstatera att det var ett lite rörigt inlägg... Kommer faktiskt inte ihåg om det står chili- eller cayennepeppar i originalreceptet men jag brukar ta det som står närmast..

I vilket fall är det en väldigt god soppa!