torsdag, november 02, 2006

Västerbottenoliver


Det här är ett recept från min mamma! Jag vet tyvärr inte var hon har fått det ifrån, men det kan jag ta reda på! Perfekt plockmat :) Enjoy!

CIA




Sätt ugnen på 200c '

Sila av en liten burk gröna oliver (ca 24st) och låt rinna av på hushållspapper.
Rör ihop 2½ dl riven Västerbottenost (= 1 påse/150 gr) med 2 msk mjuknat smör. Blanda sedan i 1½ dl vetemjöl, 2 msk kallt vatten och 1-3 krm cayennepeppar till en jämn deg. Klicka ut 24 klickar och nyp sen ihop dem över oliverna. Vatten på fingrarna gör att det går lättare.

Grädda på bakplåtspapper mitt i ugnen ca 15 min eller tills de fått fin färg

1 kommentar:

Mungbönorna sa...

Oliverna på bilden är inte helt nybakade och bilden kommer därför att uppdateras vid nästa tillverkningstillfälle! -- Cia