söndag, november 07, 2010

"Låt fantasin flöda när du skapar en läcker dessert"

Jag blev så glad när jag läste den här artikeln som publicerades i tidningen Dagbladet för några dagar sedan. (Men jag snubblade egentligen över den via en blogg nu idag så jag var lite sen i min upptäckt) I alla fall. Det är kocken Alexander Marzouki på Allstar i Sundsvall som delat med sig av några enkla recept på efterrätter, länken hittar du här: Låt fantasin flöda när du skapar en läcker dessert - Livets Goda

Det var egentligen två ganska simpla saker som var avgörande för att jag skulle fastna och applådera artikeln. Kanske inte recepten (som absolut inte är dåliga på nåt sätt) - utan lite av det innehållsmässiga som följer här nedanför.

1. "-Det är inte desserten som gör dig tjock. Det är mängden."
Halleluja! Jag vet att det inte är första gången någon säger detta, verkligen ingen ny sanning - men jag som prioriterar kakor och annat onyttigt sött framför det mesta älskar folk som försvarar desserter. Det gillar vi - mera sånt! :)

2. "Man behöver inte heller följa recepten slaviskt. -Man måste våga misslyckas. Prova att använda yoghurt i sockerkakan i stället för mjölk. Det blir en helt annan grej, säger han."
Japp det blir det! Eftersom jag i många fall framstår som totalt inkompetent på att hålla mig till ett recept och bara använda de ingredienser som står där så känns det som en klapp på axeln och ett motiverande samtal när sådana vackra ord kommer i tryck. ;)

Så där ja. Kanske måste testa hans recept på cheesecake nån dag, det lät ju faktiskt rätt så trevligt... :)

Inga kommentarer: