onsdag, oktober 27, 2010

Brysselkex med smultronsmak

Helt plötsligt fick jag en idé jag var tvungen att testa och det blev faktiskt bättre än förväntat. Jag planerade för brysselkex som är en av de godaste kakorna jag vet. Förutom att färga sockret med röd karamellfärg droppade jag också i några droppar essens med smak av smultron. Den hade jag köpt i Hötorgshallen för 28 kronor.


ca 50 st, 175 grader, 10 minuter

5 dl vetemjöl
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
200 g smör
2 dl socker
karamellfärg
smakessens

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda ihop ingredienserna till en smidig deg.

Forma till rullar som är ca 4 cm i diameter.

Häll ut socker på ett fat och droppa i karamellfärg och smakessens. Det räcker med några droppar av varje.

Skär dem i skivor och lägg ut på en plåt.

Grädda i ca 10 minuter.

1 kommentar:

Matilda K sa...

Hej!
Vilken härlig blogg med många fina recept. Du undrade över min blå "urna" (ingefärs-krus?)som jag har i sommarköket. Jag fick ärva den av min mamma men jag tror inte att den är så gammal. Har sett exakt likadana på loppisar/Myrorna. Min mamma var ett stort fan av Indiska (och loppisar och Myrorna)så kanske kommer den därifrån ursprungligen? Kan tyvärr inte svara bättre än så då min mamma inte finns att fråga längre...
Kram
Matilda