söndag, juni 20, 2010

Ajo Blanco och Avokadosoppa

Det är lätt att tycka att soppa är något man äter på vintern när det är kallt och mörkt och man vill ha något som värmer i hela kroppen. Men det funkar faktiskt tvärtom också! När det är varmt och ljust och man helst vill ha något svalkande kan en mättande soppa vara god!

I senaste numret av Elle Mat & Vin fanns ett reportage med kalla soppor och jag provade två.

Ajo Blanco är en spansk soppa som tydligen (jag hade aldrig hört talas om den innan) ska vara den mest kända spanska soppan efter gazpacho.

4 portioner, 15 minuter
3 dl mandel (skållad och skalad)
2 vitlöksklyftor
150 g dagsgammalt bröd
½ dl jungfruolivolja
2 msk vit balsamico
ca 6 dl iskallt vatten
salt

Kör mandel, vitlök och bröd i en matberedare. Häll sakta i olivoljan medan massan blandas. Tillsätt vit balsamico och det iskalla vattnet och blanda till önskad konsistens. Smaka av med salt. Häll upp soppan i kylda skålar. Dekorera eventuellt med vindruvor och flagad mandel. Servera direkt.

Jag tycker faktiskt riktigt mycket om denna. Man kan kanske inte skopa in en stor skål, men med andra tillbehör kommer jag göra den fler gånger i sommar!


Avokado- och grapefruktsoppa

4 personer, 20 minuter

1 grapefrukt
4 avokador
1½ tsk riven färsk ingefära
saft från 1 lime
ca 5 dl grönsaks- eller hönsbuljong (kyld)
ca 2 dl iskallt vatten
salt

Skala grapefrukt med en vass kniv ovanför en skål för att fånga upp saften. Skär loss klyftor av fruktköttet utan att få med hinnor och det vita. Lägg klyftorna åt sidan och pressa saften ur det som är kvar av grapefrukten. Halvera och kärna ur avokdaofrukterna. Gröp ur avokadoköttet och kör i en matberedare eller med en mixerstav till en slät puré. Tillsätt ingefära, limesaft, grapefruktsaft, buljong och mixa lite till. Tillsätt det kalla vattnet till önskad konsistens. Smaka av med salt. Häll upp soppan i kylda skålar. Garnera eventuellt med gurka och grapefruktklyftor. Servera direkt!

Den här var också väldigt god, men jag har faktiskt ätit godare avokadosoppor så jag ska nog fortsätta försöka prova mig fram.





Inga kommentarer: