måndag, april 26, 2010

Ytterligare en chokladtårta


Tårtsmet:

200 g smör
4 ägg
5 dl socker
3 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Glasyr:


100 g smör
300 g mörk choklad, block eller annan
2dl grädde
1 dl socker

1 dl florsocker
1 dl naturell, krämig yoghurt (jag använde turkisk)
Ev 2 matskedar konjak eller likör, ett par matskedar starkt kaffe eller några droppar pepparmyntolja

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret och låt svalna av. Knäck äggen i en bunke. Blanda ner det smälta smöret och sedan de övriga ingredienserna. Rör inte mer i smeten än vad som behövs. Häll smeten i en springform (min springform läcker så därför använde jag mig av en vanlig avlång form). Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter tills kakan är fast i kanterna men mjuk i mitten. Ställ kakan kallt.



Till glasyren: Smält chokladen i en kastrull tillsammans med grädden och sockret. Låt svalna. Tillsätt ev. smaksättning i form av kaffe eller dylikt. Rör ner smör, florsocker och yoghurt tills du får önskad konsistens. Ta bort kanten från springformen och bred över glaysren över kakan. 


Ställ kakan kallt ett par timmar innan du serverar den med en liiten klick creme fraiche samt ett glatt leende på läpparna. 

1 kommentar:

Hanna sa...

Oj oj! Den där såg inte dålig ut! Vilket chokladsug jag fick nu! =)