söndag, september 27, 2009

Minisockerkakor


På min shoppingrunda igår var jag ute efter något särskilt. Mia Öhrn kom med veckans bästa tips! Hon hade fyndat minisockerkaksformar på Boutique Eden. 29 kronor plåten. Jag slog till på två!

Mitt första försök blir med en favorit i repris: Kanelbulle i Sockerkaksskepnad. Andra plåten är i ugnen just nu så det ni presenteras med här är en live-uppdatering av mina erfarenheter, fast ni får den ju inte förrän i efterhand. Ja, jag hoppas ni förstår hur jag menar.

  • Smeten nemas problemas, socker- och kanelblandningen nemas problemas.
  • Plåt 1 smörjde jag med smör och ströade med mannagryn, jag brukar tycka det blir bättre så.
  • Plåt 2 smörjde jag istället med olja, bara för att testa liksom.
  • Plåt 1 svämmar över på en gång, jag måste tänka på att inte fylla formarna så mycket, det är en hel del bakpulver i. Jag slänger in aluminiumfolie på botten av ugnen. Brukar alltid ha det i vanliga fall, men det verkar vara borttaget...
  • Rekommendationen för muffins är enligt receptet 25-40 minuter. Minisockerkakorna är klara efter 20.
  • Jag är lite för ivrig och försöker ruska ur minisockerkakorna på en gång. 3 stycken åker ur till hälften, det vill säga, halva sockerkakan åker ur, den andra delen sitter kvar. Jag får ge mig till tåls och vänta tills det iallafall har svalnat lite.
  • När jag tycker det har gått tillräckligt lång tid, fortfarande inte vad andra skulle kalla för tillräckligt med tid, jobbar jag försiktigt ut de tre återstående med en smörkniv. Det blir faktiskt helt okej, men det är lite väl krångligt.
  • Plåtarna är ju inte av bästa kvalité och det är mycket som bränner fast. Innan nästa omgång måste jag diska ur dem igen.
  • Jag pillar ut en av dem från plåten smord med olja trots att den verkligen inte har svalnat bara för att se ungefär hur det blev. Det ser bättre ut och de var lättare att få ut. Hädanefter smörjs plåtarna med olja.
  • Plåt 3, 4 och 5 smörjdes med olja och fick vila lite längre än de tidigare. De sockerkakorna blev också inte helt oväntat de snyggaste (se ovan). Dock inte lika snygga som Mias.
  • Lärdomarna av detta: 20minuter i ugnen är perfekt. Smörj plåtarna med olja så lossnar kakan lättare. En sats av just den här kakan räckte till exakt 30 kakor.

Inga kommentarer: