fredag, juni 13, 2008

Favorit i repris - fast bättre

Jag har gjort Pepparkaksruta med färskost igen, inspirerad av den goda mjuka pepparkakan med lingon jag fick av Emma-Saras mamma förra veckan! Sist hade jag lite problem att få hela kakan gräddad, men den här gången gick det finemang. Jag tror att det är mycket viktigt att ha en form i rätt storlek. I receptet ska det vara pepparkakskrydda, men i brist på det slängde jag ihop en egen version med kanel, ingefära och nejlika. Blev lika bra!

Något jag aldrig lyckas få rätt är glasyren. En riktig färskostglasyr är ju så gott, men jag har aldrig fått till en bra. I receptet ska det vara smör, men det är lite för avancerat för mig så jag har övergett den idén och kör endast med färskost och florsocker. Glasyren ville dock inte binda sig tillräckligt så jag öste på med florsocker. I andra recept jag har ska det vara ett helt paket florsocker till jämfört med bara 2 dl i det här. Men det blev för sött... Fast hyfsat ändå! På riktigt ska det vara lingon ovanpå glasyren, men jag har inte kommit så långt. Jag körde på ett fint strössel istället :)

Inga kommentarer: