onsdag, mars 26, 2008

Rödbetsvinägrett

Jag gjorde ju en rödbetskaka för ett tag sedan (mycket god för övrigt) och då blev det en hel del rödbetor över. Vi är inte ett rödbetsätande hushåll i så stor grad, vet dock inte vad det beror på, kanske att vi inte vet vad vi ska göra med dem. Iallafall så hittade jag ett recept på en flaska rödbetsvinägrett som såg väldigt söt ut och var bara tvungen att prova!

Rödbetsvinägrett från Elle Mat & Vin nummer 4 2007

1 liten flaska
3 rödbetor
½ dl rapsolja
1 cl balsamvinäger
1½ tsk råsocker
havssalt, nymalen peppar

Skala och koka rödbetorna mjuka i lättsaltat vatten, betorna ska precis täckas av vattnet. Mixs rödbetor, rödbetsvatten och rapsolja slätt. Tillsätt balsamvinäger och råsocker. Smaksätt med salt och peppar.


Det här var ju som sagt ett infall och jag hade inget särskilt jag ville testa det till, så hittills står den oprovad, men flaskan blev ju fin :) Kanske någon av er har större nytta av receptet. Eller så är det en alldeles utmärkt gåbortpresent!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt med en ny sorts vinegrett. Den måste jag prova men det blir väl inte förrän till hösten när jag har färska rödbetor. Ha det gott. // Solan

Anonym sa...

Vilket härligt recept! Det här måste verkligen provas. Tack för tipset!