torsdag, februari 07, 2008

Panta mera

Den senaste tiden har jag sett klistermärken på flera pantmaskiner som sett ut såhär:


Hmm, har jag tänkt då. Är det inte lag på att man ska kunna återvinna alla flaskor och burkar man köper i Sverige (Eller nåt sånt)... Är det verkligen okej för Coca-Cola att sluta ta sitt miljöansvar? Vad händer med världen?

Jag var tvungen att kolla upp vad som egentligen gäller och har kommit fram till följande:
Coca-Cola Drycker Sverige AB har bytt från Ref Petflaskor till ÅPetflaskor. Jag har ingen aning om vad det betyder, men poängen är iallafall att panten sänks från 4 till 2 kr per flaska. Fram till den sista juni går det bra att panta 4-kronorsflaskorna, men efter det är det bara 2-kronors som gäller i automaterna. Panten försvinner alltså inte som det låter, utan sänks bara. Jag kan tänka mig att många blir lite sura och tänker att nu kommer de ju förlora 2 kronor varje gång de köper en dricka, men grejen med pant är ju att man får tillbaka det man betalar och därmed bör ju även drickan i affären bli billigare. (Det där får vi hålla kolla på!)

Kan någon någonting om ÅPetflaskor? Betyder det att de är mer miljövänliga, eller bara billigare att tillverka... Varför kan man ha billigare pant på dem? Det enda problemet jag kan se med detta är att man förlorar mindre pengar genom att inte gå och panta flaskan och riskerar därmed att det hamnar flera flaskor i naturen.

Jag har en reklamfilm jag tycker nästan lika mycket om som den med nyckelpigorna i Peugeoten och det är denna:



För att läsa mer se här.

Inga kommentarer: