torsdag, november 29, 2007

Besök på Spjutegårdens Gästgiveri

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om vad jag pysslade med den 28 november 2007. Eftersom jag under höstterminen mest rör mig i krokarna kring det gamla mentalsjukhuset Gådeå i Härnösand så brukar jag även få delta i de aktiviteter som berör övriga intagna patienter ;) Mycket trevligt ska tilläggas.

Så, den 28 nov firades då SCSCs femårsjubileum internt där höjdpunkten på dagen var middagen på Gästgiveri Spjutegården. Spjutegården ligger uppe vid Murberget och själva byggnaden är flyttad från Spjute som ligger i Nätra gamla socken i Örnsköldsviks kommun. Byggnaden är från 1805 och atmosfären är fantastisk; vackra rum, golv och kakelugnar. Ja ni kan ju tänka er - annars rekommenderar jag hemsidan :)

God mat serverades och jag skulle vilja flagga lite extra för både mysiga lokaler och trevlig personal. Om det finns fler intresserade så är jag öppen för ett återbesök. Tyvärr finns inga bilder och jag vet egentligen inte de riktiga benämningarna på rätterna men det var inte läge att dra fram kameran för att knäppa kort - så ni får hålla tillgodo med att lita till mitt omdöme :)

Förrätt:
Saffransbakad lax med en kall dillsås, grönsaker och bröd
Varmrätt:
Oxfilé gratinerad med renkött och chêvreost, klyftpotatis, purjolökstimbal och en jättegod, mörkröd sås som tyvärr inte identifierades närmare.
Dessert:
Blåbärsparfait med hallonsås och chokaldtryffel, kaffe

Maten var som sagt mycket god och ett besök på detta gemytliga gästgiveri kan alltså varmt rekommenderas!

1 kommentar:

E-S sa...

Den där varmrätten skulle jag inte tacka nej till. Och inte förrätten eller efterrätten heller för den delen! Den middagen gick verkligen inte av för hackor!