måndag, oktober 29, 2007

Vi minns... Tinell's morotskaka...

Back in the old days fanns det ju som bekant ett trivsamt fik som gick under namnet Kafé Tinell's, där man kunde avnjuta en fantastisk fisksoppa, en gudomlig kladdkaka, Tinells egna teblandning, välsmakande smörgåsar, en ljuvlig morotskaka, en kräftsallad utan dess like och cous-cous med kyckling som Stina aldrig lämnade åt sitt öde... Tyvärr så är ju Tinell's Sundsvallsepok över - men för den som vill få en liten känsla för dess atmosfär så kan man besöka dess namne på St. Eriksplan i Stockholm.

... i alla fall... Anledningen till detta inlägg var ett morotskakebak med recept just från Tinell's recptbok. Jag gjorde en glutenfri variant (blev precis lika bra) medan min bror och hans sambo (tillika min nästan-syster) Malin följde originalreceptet.


Kaka:
2 ägg
2 dl socker

4 dl rivna morötter
2 dl mjöl (vete eller glutenfritt)
1tsk bakpulver

1tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker
150 g smält smör


Glasyr:
½ pressad citron
2,5 dl florsocker
150 g philadelphiaost

75 g mjukt smör
1 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker. Vispa i smöret och morötterna i smeten och till sist mjölblandningen. Blanda till en jämn smet och häll den i en smord och bröad form, grädda i ca 40 min på 180 grader.

När kakan svalnat börjar du blanda ihop alla ingredienser till glasyren och breder ut den över kakan. Garnera eventuellt med mandelspån, pistagenötter eller valnötter.

Jag vågar nästan säga att den blir bättre andra och tredje dagen. Av transportskäl fick min kaka stå till sig en natt innan glasyren kom på och när vi smaskade i oss den dag tre var den utomordentligt saftig och god... Mmmm....

Inga kommentarer: