lördag, april 28, 2007

Poffer....

Är det någon som kan holländska? Nej inte jag heller... Mamma du har säkert skrivit upp det någonstans men jag har aldrig läst det... En gång plockade jag, min bror och en kompis blåbär till en granne på ön där vi har sommarstuga och fick som belöning pannkakor som inte bara är runda som vanliga pannkakor utan de är mycket mindre, fortfarande runda men nu runda som klot! Det är här det blir klurigt... Jag vet precis hur man säger, men hur skriver man det? Pofferchess, poffertjes, poffer... Ja, antagligen har ni hyffsat koll på hur man uttalar det iallafall.



De här små pannkaksbollarna är väldigt goda och serveras bäst med vaniljglass, florsocker och brun farin... Eventuellt kan lite frukt till också vara gott! Mamma har tydligen ett riktigt recept, men det har inte jag... Jag brukar ta ett vanligt frasvåffelrecept och det kan du exempelvis hitta här. För att få bollar funkar självklart inte vilken pannkakslagg som helst utan man måste ha en speciell stekpanna och hur en sådan ser ut kan ni se här.



Om det är någon som har lust att testa det här och vill göra det på riktigt kan den höra av sig så fixar jag fram det riktiga receptet! Rekommenderas till lyxiga söndagsfrukostar!








Om jag hade tagit mig tid att kolla upp saker och ting hade jag fått reda på att det faktiskt heter Poffertjes och hittat en bild så att ni får se vad jag pratar om!

4 kommentarer:

Anonym sa...

men vad skillnaden på poffertjes och danska äppleskivor?? den danska varianten är ju iaf sjukt god!

Anonym sa...

Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig provat de danska... men här är det ju inte något äpple i. Det skulle iofs säkert funka bra här med!

Anonym sa...

Å, poffertjes är så himla gott! Kan man köpa sådana där stekpannor även i Sverige? ^.^

Anonym sa...

Lollo: Det går alldeles utmärkt det! Har sett sådana på flera ställen, men det kanske måste vara en lite mer välsorterad butik...