lördag, januari 06, 2007

Kassler gratäng

Hej!
Nu var det jätte länge sen jag skrev nått inlägg här, att man är mitt i uppsatsen är egentligen en väldigt dålig ursäkt för man äter ju iallafall mat varje dag och det tar ju faktiskt inte mer än nån minut att lägga in det. Så nu bestämde jag att det var på tiden :) Håller för övrigt med alla andra om att det verkligen är dags för en mysig fika stund snart! Eller ännu bättre, en rolig öl stund?


Ikväll har jag och Petri lyxat till det med lite fin mat som jag tänkte att ni kanske skulle vilja prova.. enligt mamma härstammar receptet från den tiden då kassler var höjden av förfining och kalasmaten nummer ett :D



Kassler gratäng:

Ugn 220 grader i 30 minuter

Detta behövs:
#Kassler
#Smördeg
#Paprika i alla färger, ungefär en halv av varje
#Sparris eller/och Championer en burk ungefär
#En burk fraishe - om det nu stavas så?
#salt peppar
#alt. portvin
#alt. grönsaksbuljong

*Ta en ungssäker form bred ut degen så det täcker hela formen, man ska ha typ en fjärdedel kvar till senare.
*Varva kassler, paprika, sparris/championer, fraishe, ev. portvin och buljong, salta och peppra. Tänk på att inte ha i för mycket vätska då blir smördegen alldeles geggig.
*Lägg sedan resten av degen så som bilden visar eller i egna fina mönster.
*Till detta äter man ris och sallad.

Lägger även in en bild på min smarriga grekiska sallad, som består av:

*Lite grönsallad
*En röd lök
*Massa coctail tomater
*snuskigt mycket av icas feta ost.

Inga kommentarer: