torsdag, november 02, 2006

Tuppkaka

Är lite osäker på om det faktiskt är tillåtet att lägga in ett andra recept samma dag... men jag vill iallafall! så här kommer det!

Och eftersom jag vet att ni alla tycker så mycket om när jag berättar historier har jag valt ett recept med just en historia! :)

Det berättas i Söderhamn att tuppkakan kom till tack vare att en fiskarhustru på Tupparna i Söderhamns södra skärgård stod i köksdörren och såg mannen komma seglande. Han kom oväntat och inget fanns att i all hast ställa fram på bordet, men hustrun fann på råd och gjorde en smet på ägg, socker och vetemjöl, som hon gräddade, och tuppkakan var född.

En alternativ historia är att samma fiskarhustru ser ångbåten komma styrande mot ön och förstår att hon väntar främmande eftersom det endast finns ett hus på ön och vill av samma anledning göra en kaka.

Anledningen till att jag här har varit så kortfattad beror till stor del på att jag kopierade historien från www.soderhamn.se :) gör gärna ett besök där och lär er om en väldigt trevlig kommun!

Iallafall så är grejen med det här receptet att det är ungefär lika mycket av alla ingredienser, men eftersom det är ett recept med gamla mått blir det inte riktigt så i verkligheten... Ni får både gamla och nya versionen!

2 ägg

2 kaffekoppar socker (3 dl)

2 kaffekoppar vetemjöl (3 dl)

Ett antal smörklickar (ca 100g)

totalt 50 gram Hackad mandel

Smörj formen, häll i smeten, (Smeten är som bäst om den släpper väggarna i bunken innan den hälls i formen), klicka på smöret och strö över den hackade mandeln. Grädda i minst 15 och högst 17 minuter i ugn, 225 grader.

Detta är en lättgjord och lättäten kaka och rekommenderas verkligen! :)

Cia


jag är aningens, ganska, jävla frustrerad! har försökt ladda upp en bild TRE gånger, men ser ni nån bild? eller ser ni tre? aja, den kommer dyka upp så småningom!


4 kommentarer:

Mungbönorna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mungbönorna sa...

Man får lägga in hur många man vill, tycker iaf jag! Detta är ingen auktoritärt styrd blogg! Bättre med fria aktiviteter ;)

E-S

Mungbönorna sa...

HAHAHHA, vem är det som har tagit BORT ett inlägg i denna demokratiska blogg :-)
/Maraja

Mungbönorna sa...

Ett förslag, kan vi inte agera testpanel och prova typ bästa glöggen eller nå liknande? :-)

//Sofia