söndag, april 11, 2010

Citron- och rosmarinoliver

Det visade sig att Elle Mat & Vin nummer 6 2009 var ett riktigt bra nummer ändå. Det var jul- och nyårsnumret och jag var faktiskt ganska besviken på det temat när den kom. Men nu i efterhand har jag insett att det finns fler än ett guldkorn.


Bland annat de här oliverna marinerade i citron och rosmarin som en kollega gjorde till oss första gången. De är riktigt riktigt goda och passar egentligen perfekt till alla tillfällen, men antagligen allra bäst till en fördrink och lite chilinötter.

5 dl oliver (jag köpte små gröna på hötorgshallen)
1 dl olivolja
1 citron (rivet skal, men jag hade i en hel del saft också)
½ apelsin (rivet skal)
1 msk färsk rosmarin (funkar även utmärkt med torkad)
1 msk finhackad rödlök (jag uteslöt detta)
2 vitlöksklyftor (eller så många man vill, jag tog tre)

Lägg oliverna i en stor skål och tillsätt citron- och apelsinskal, vitlök, rödlök, olivolja och rosmarin. Låt oliverna marinera i 3-4 timmar (3-4 dagar funkar också)i rumstemperatur och rör om då och då. Oliverna håller sig ungefär en vecka i en lufttät burk i kyeln (jag kör alltid dubbla plastpåsar).

Inga kommentarer: