tisdag, december 09, 2008

Kokostoscakaka

Jag har ännu en favorit från Leila's a piece of cake. Jag bakade den flera gånger i somras och hade med på diverse utflykter. Väldigt enkel att göra och sjukt god! Den här gången gjorde jag en lite twist på den och den gick åt lika fort som vanligt.


3 ekologiska ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
(1 pakt saffran)

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt
3. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten
5. Fyll en smord och bröad bakform
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 25 minuter. Gör under tiden iordning toscasmeten

25 g smör
½ dl ljus sirap
3/4 dl matlagningsgrädde
2 dl kokosflingor
1 dl strösocker (jag brukar ta muscovadosocker)

1. Rör ihop alla toscaingredienserna i en kastrull och låt dem koka samman i cirka 5 minuter
2. Ta ut kakan efter cirka 25 minuter och bred över toscasmeten. Ställ in kakan igen och grädda tills den är gyllene i cirka 15 minuter
3. Låt kakan svalna något och lossa den sedan från formen

I den här versionen blandade jag u ett paket saffran för att få det lite juligare men ändå inte lussebulligt. Jag tycker det blev jättegott! I toscan brukar jag också använda muscovadosocker därför att det fungerar precis lika bra och för att jag har mängder hemma att göra av med...


Inga kommentarer: