tisdag, oktober 21, 2008

Renskavspytt

Har kikat lite i ICAs kokbok Hela Sveriges Husman och fann ett recept; Renskavspytt. Tyckte det såg gott och lättlagat ut så jag bestämde mig för att testa receptet.

Receptet finns i kokboken, som receptblad på ICA och nu här på bloggen:


2 port:
4-5 potatisar
1 palsternacka
1 morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1,5 dl vatten
1 paket renskav, 250 gr
1 rött äpple
1 msk äppelcidervinäger
1 msk lingonsylt
1 msk riven pepparrot
smör till stekning
salt, peppar
1/2 purjolök (mitt påhitt så pytten skull få fin, grön färg)

(Jag uteslöt äppelcidervinäger och pepparrot eftersom att jag inte hade det hemma)

1. Skala och tärna potatisarna, pepparroten och moroten. Hacka lök och vitlök. Stek allt i en stekpanna med höga kanter. När det fått färg tillsätter du vattnet och låter koka under lock tills vattnet kokat bort. Häll över i ett fat/form.

2. Stek renskaven. Tärna äpplet med skalet på och strimla purjon. Stek sedan tillsammans med renskaven. När det är klart blandar du ner renskaven i formen med rotfrukterna.

3. Här ska man blanda äppelcidervinäger med lingonsylt och röra ner i pytten men jag väljer att servera lingonsylten vid sidan om.

4. Salta och peppra.

5. Ät! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska köpa boken på ICA, för det är många som hittat trevliga recept i den av våra vänner.
Hälsningar Mamma Mar