torsdag, augusti 21, 2008

Ostkaka


Många (ofta smålänningar) har uppfattningen att svensk ostkaka är lika med Småland. Den tillverkas förvisso i stor skala där, men ostkaka är också nationalrätt i Hälsingland och den är inte heller att förakta!

Nyligen hölls det VM i Hälsingeostkaka i Arbrå. Hade varit mycket spännande att få vara med och provsmaka under tävlingarna! Jag tror jag hade tyckt om det :) Tredje plats knep Ulrika från Söderala där jag har växt upp. Men trots att jag är hälsing och tycker om ostkaka har jag aldrig själv provat att göra egen. Det kanske är dags nu. Jag får bara ta och rota reda på ett recept först...
Vinnarna som ni ser på bilden, fick en hel Hälsinge Greve, och det är jag om möjligt ännu mer avundsjuk på! Hur skulle världen se ut om man inte åt ost...

Inga kommentarer: