söndag, augusti 10, 2008

Körsbärskaka och sylt

Det var ingen stor uppslutning på tipsandet av körsbärsrecept så jag fick leta reda på lite själv istället. Det blev en kaka och sylt, resten av körsbären finns i frysen tills vidare.

Mannagrynskaka med körsbär

Det här receptet kommer från A piece of cake av Leila Lindholm och skulle tydligen vara en av hennes kompisars favoritkaka. Men nej, det tyckte inte jag. Jag har kommit på ytterligare en gång att jag inte tycker om körsbär. Jag borde ju ha vetat det sen tidigare :) Men körsbär direkt från trädet är faktiskt gott! Något händer dock när de blir tillagade och det är det jag inte är förtjust i.

2 dl strösocker
2 ekologiska ägg
150 g mjukt smör
2½ dl vetemjöl
1 nypa salt
1 dl mannagryn
9 dl körsbär

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Vispa strösocker icg ägg vitt och pösigt
3. Rör ner smöret
4. Blanda vetemjöl, salt och mannagryn och vänd ner det i smeten
5. Kärna ur körsbären (Lättast är att trycka ur kärnan, det är väldigt smidigt, men det ska också utfärdas en varning för stänk. Man får städa noggrant efteråt.
6. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, och tryck ner körsbären lätt
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. (Jag gav den några minuter till, men den innersta delen av kakan var ändå kladdig...)
Om ni nu undrar varför jag lägger in receptet fast jag inte tyckte det blev bra är det för att jag utgår att det finns människor som faktiskt tycker om tillagade körsbär också...


Körsbärssylt

800 g körsbär
200 g röda vinbär
500 g strösocker
1/2 dl vatten

1. Kärna ur körsbären och repa vinbären. Blanda bär, socker och vatten i en kastrull och låt stå och safta sig i 15-30 minuter.
2. Koka upp och låt småkoka i 15-20 minuter. Skumma väl och häll upp den varma sylten på väl rengjorda burkar.
3. Förvara svalt.

Den här är fortfarande oprovad, men jag tror på den! Vet inte riktigt vad man ska servera det till...

1 kommentar:

Daniel Roos sa...

Körsbär är så himla gott verkligen trevlig att jobba med ha en bra helg mvh Daniel