måndag, juni 16, 2008

Tips till midsommar!

Jag svarar på Cias inlägg med att lägga upp lite recept på det jag tycker är gott.

Lax med sparris och chevréost





Till 4 personer

4 bitar laxfilé
4 skivor lufttorkad skinka
En massa chevréost aka getost
Sparris
Körsbärstomater
Ruccola
Salt, peppar och citronpeppar
Timjan alt basilika

Hur gör jag? Jo, så här:

Salta och peppra laxen. Strö över timjan lr basilikan. Rulla in laxen i skinkan. Stek laxen på hög värme cirka 2-3 min. Låt sedan laxen stå och "vila" i pannan så att den blir klar. Grilla sparrisen i en panna, ringa över olja och salta och peppra.

Lägg ruccolan och tomaterna på ett stort fat. Dela chevréosten och strö över ruccolan. Lägg på sparrisen och laxen. Servera!


Vitlökssnibbar

1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
12 dl vetemjöl

Fyllning:
2-3 vitlöksklyftor
4 msk olivolja
2 mks gorumetsalt

Garnering:
Timjan, Rosmarin .. sesamfrön...

Så här gör du:
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt mjölet. Arbeta degen cirka 5 min. Jäs cirka 30-40 min. Knåda degen och dela den i 3 delar, kavla ut delarna till rektangulära kakor. Pressa vitlöken och blanda med olivoljan, bred det över kakorna. Strö över salt och vik kakorna i tre delar. Skär i snibbar, cirka 6 st på varje längd.

Jäs ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med vatten och strö över garneringen. Grädda mitt i ugnen cirka 15 min.

Laxrullar




Åhh dom här är så himla goda! Mums mums mums.

150 gr rökt lax
2 dl creme fraiche
1-2 msk dill
1 tsk citronpeppar
1 msk gräslök
2 tunna polarbröd, mjuka tunnbröd alltså :)

Så här gör du:

Fin hacka laxen och blanda med alla ingredienserna. Bred över bröden och rulla försiktigt ihop bröden, lång sida mot lång sida. Låt stå kallt tills det "stelnar" lite. Skär sedan i tunna bitar.

Psst.. det är inte laxrullarna på bilden som är laxrullarna i texten.

Ljummen grekisk potatissallad



750 g små färskpotatisar
1 färsk lök
En massa fetaost
2 msk smör-rapsolja
Svarta oliver
Salt
Citronsaft
Så här gör du:
Koka potatisen, knappt mjuk. Skiva löken och dela fetaosten i bitar.
Låt potatisen ånga av lite och blanda sen med smör-rapsolja, salt och citronsaften.
Blanda sen i löken och fetaosten. Servera potatissalladen ljummen!


Hälsningar från ett regnigt och kallt Kalix!

3 kommentarer:

Anonym sa...

oj man tackar man tackar :) särskilt vitlökssnibbarna tycker jag låter spännande, är de bra?

Anonym sa...

Låter riktigt smarrigt!:)

Anonym sa...

Gott det där med laxen och sparrisen,det måste jag göra någon gång.