lördag, maj 31, 2008

Ramblas

Tre timmar efter inlämningen av uppsatsen var jag så förkyld så jag inte visste vad jag hette. Huvudet var igenkorkat och kroppen har sällan varit så svag. Jag tänkte mig en lång och ostörd natts sömn men vaknade 05:53 av en brinnande kramp i vaden. Sen var det kört. Men för att skrämma bort förkylningen tänkte vi bota det med lite vitlök, ska fungera har jag hört.

För att göra detta, men i första hand, fira sommaren åt vi på Ramblas på Söder i Stockholm. Tapas är liksom sushi något jag känt mig lite för osäker på själva utövandet för att prova mig på. Det är just själva beställandet som är det kniviga, vad ska man ha, hur mycket ska man ta, osv. Men när man har med sig någon med iallafall lite erfarenhet känns det alltid mycket bättre. Smårätter och plockmat är ju min specialitet och jag har aldrig tvivlat på att jag ska tycka om maten, så föga förvånande var det här något av det bästa jag har ätit på mycket länge! Jag brukar inte använda sådana ord, men det var helt gudomligt och jag vill gå dit igen nu på en gång!

Vi beställde friterad potatis med aioli så det räckte till oss alla och sen två varsina rätter som vi delade på. Till det vitlöksbröd och guacamole. Och det räckte mer än väl... Jag var så mätt när jag gick därifrån att det var tur jag hade en lång tröja så ingen såg att jag hade både knappen och gylfen öppna i jeansen...

Den absoluta favoriten på hela kvällen var scampi som kom in fräsande i massor med olja och vitlök! Min erfarenhet är att skaldjur oftast blir sega när de värms upp, men det beror antagligen bara på en dålig kock. De här var sjukt goda. Jag tyckte också mycket om mitt kycklingspett med mojo verde. För mig lät det som något jag associerar med Austin Powers, men efter lite googlande har jag hittat ett recept och ska försöka mig på detta så småningom.

Förutom detta åt vi även spanska köttbullar, chorizo och fläskfilé. Det var också mycket gott, men de slår inte mina favoriter. Korven var tyvärr en liten besvikelse eftersom den inte smakade så mycket som jag hade hoppats. Det kan också bero på att min tunga var vitlöksbedövad.

Jag hade beställt in ett fat med skivor av korv, skinka och ost plus några oliver. Det sparade vi för att ha till sist. Men när vi kom så långt orkade jag knappt trycka i mig mer... Jag hade helt klart förätit mig på vitlöksbröd och aioli, eller potatis och aioli, eller scampi och aioli, eller kyckling och aioli, eller chorizo och aioli, eller.... Som ni säkert förstår är det jag försöker säga att aiolin var fruktansvärt god! Har nog aldrig smakat en bättre...

Om jag låter lite lätt lyrisk över detta beror det på att jag är det. Min förstagångsupplevelse av tapas var högt över förväntan! Tyvärr har det inte rådit bot på min förkylning eftersom jag fortfarande är totalt orkeslös och har väldigt svårt att fokusera på seminariet på måndag... Men går det så går det! För att lägga till ytterligare en positiv sak hamnade notan på ungefär 150 kronor per person exklusive dryck. Inte illa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Där vill jag också äta! Ska lägga Ramblas på minnet till nästa gång jag kommer till stora staden!

Anonym sa...

Vad trevligt att jag fått dig att vilja åka dit :) Men det är absolut värt det!